למה ומתי צריך להיכנס להליך של החלפת ברך מלאה?

למה ומתי צריך להיכנס להליך של החלפת ברך מלאה?

המפרק הגדול ביותר בגוף האדם בעל תפקיד משמעותי בתנועה וכאשר יש פגיעה בברך, הגוף סובל מכאבים והפעילות הפיזית נפגעת. למרבה הצער, אנשים רבים מגילאי 60 ומע

תוספי מזון: האם אתם זקוקים להם?
כיצד להיפטר מאורחים לא רצויים?
10 טיפים מקוריים וחכמים לדיאטה!

המפרק הגדול ביותר בגוף האדם בעל תפקיד משמעותי בתנועה וכאשר יש פגיעה בברך, הגוף סובל מכאבים והפעילות הפיזית נפגעת. למרבה הצער, אנשים רבים מגילאי 60 ומעלה סובלים מבעיות ברכיים מסיבות שונות, כשלרוב מדובר בשחיקה בסחוס ומדלקת המכונה אוסטאוארטריטיס (( OA.

זוהי למעשה סוג של דלקת מפרקים ניוונית המתבטאת באובדן תחושה בברך או אובדן גמישות, היווצרות של בצקות, תחושת נוקשות או רכות מוגברת, הצטברות מוגזמת של נוזלים.

אבל לא תמיד הבעיה תלויה גיל או דלקת ולמעשה, בעיות ברכיים יכולות לצוץ גם בעקבות תאונה, מכה, פעילות גופנית מאומצת ובגילאים צעירים יותר.

הטיפול בבעיות בברך יכול להיות מגוון ולכלול המלצה לטיפול פיזיותרפי, הידורתרפיה, תוספי תזונה, ירידה במשקל וחשוב לעקוב אחר עוצמת הכאב, כיוון שאצל רבים הכאב אינו עובר בשעת שכיבה או מנוחה ויכול אפילו להתגבר בתנוחות אלה ואם עוצמת הכאב גבוהה ופוגעת בתפקוד המיטבי, יתכן ואורתופד מומחה ימליץ על הליך כירורגי של החלפת ברך.
מלאה או חלקית? המנתח יחליט

יש שני סוגים של החלפת ברך: חלקית ומלאה, כאשר אם הפרוצדורה תהיה חלקית או מלאה נקבע רק בשעת הניתוח עצמו בהתאם לחומרת המצב וחוות הדעת המקצועית של המנתח.

ההחלטה לרוב תלויה בפגמים בתאי הברך כאשר שניים או יותר משלושת תאי הברך פגועים נהוג לפנות לניתוח של החלפת ברך מלאה בעוד החלפה חלקית מתבצעת אם תא אחד משלושת מדורי הברך פגועים, בין אם בצד הפנימי או החיצוני של הברך.

ההליך הניתוחי בעל סיכוי הצלחה גבוהים כאשר הוא מתבצע בהרדמה אזורית בעוד הרגל מונחת על גבי תומכים, מבודדת באמצעות בדים סטריליים ובמהלך הפרוצדורה מסיטים את הפיקה של הברך על מנת שהמנתח יוכל לחשוף את החלקים הפגועים של הסחוס ולהחליט באיזו החלפה לבחור. לרוב על מנת לשחרר מתח ולאזן את הברך, מבוצעת הפרדה של הרקמות הרכות בחלק הפנימי של עצם השוק ומסלקים את האוסטיפיטים, שהם למעשה בליטות עצם המופיעות באזורים של ניוון או הרס של הסחוס.

בניתוח זה מתבצעת הסרת הסחוס השחוק על ידי ביצוע החיתוכים לפי צורת המשתל בהתאמה אישית לכל מנותח והמשתל המלאכותי מקובע באמצעות חומר בשם צמנט. הפצע נסגר עם תפרים ומונחת עליו חבישה סטרילית. ההחלמה משתנה באופן אינדיווידואלי ממטופל למטופל כאשר לרוב הוא יופנה לביצוע פיזיותרפיה וכדאי לעסוק פעילות גופנית לחיזוק הגוף המותאמת למצבו ויכולתו. ההמלצה היא גם לרדת במשקל על מנת להפחית עומס מהברכיים.

המשתלים בהם משתמשים כיום הם משתלים בסטנדרטים מאוד גבוהים של איכות ועמידה בתווי תקן מתקדמים וכמובן שאורתופד מומחה המבצע ניתוחי החלפת ברך יוכל לבחור עבורכם את המשתל האיכותי והטוב ביותר תוך התאמה אישית.
שיקום שעושה הבדל

לרוב לאחר ניתוח החלפת ברך מלאה או חלקית יתכנו כאבים וייקח זמן ואימון עד שניתן יהיה לכופף את הברך לטווח תנועה מלא, כמו גם אדמומיות, נפיחות ונוקשות מוגברת, אך אלה אמורים לחלוף עם הזמן.
לאורח החיים יש השפעה רבה על איכות החיים לאחר הניתוח מתזונה מאוזנת ועד פעילות גופנית מותאמת.

צוות מקצועי לאחר הניתוח יוכל לכוון, להנחות ולתמוך בתהליך השיקום וההחלמה וכמובן, שנדרש מעקב אצל אורתופד מומחה. היתרון הבולט בניתוח מעבר לכך שהוא חוסך כאבים ומשפר את התפקוד ואיכות החיים הוא שהמשתל המלאכותי מחזיק מעמד זמן רב לאורך 15 שנים ואף יותר ומדמה תחושה טבעית בברך כך שיש אנשים שאפילו לא מרגישים בהבדל.

.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0